600 medewerkers Kiwa CMR afhankelijk van ICT

Wat hebben varkens, zwerfafval, water, nieuwe haringen en taxi’s met elkaar gemeen? Inderdaad, ze worden op gezette tijden gecontroleerd door Kiwa CMR. De 600 medewerkers zijn daarbij afhankelijk van ICT-voorzieningen, maar daar ligt niemand wakker van. Waarom niet? Dat leest u in deze referentiecase. 

Over Kiwa CMR

“Als er brand uitbreekt, zijn we binnen een paar uur weer operationeel op een andere locatie.” Elke dag trekken de 540 controleurs, inspecteurs, keurmeesters, classificateurs en vertegenwoordigers van Kiwa CMR erop uit. Ze gaan op pad om controles en inspecties uit te voeren. De controleurs komen bij heel veel veehouders. “We hebben onze roots in de agri/foodsector. Naast de medewerkers in het veld hebben we 60 medewerkers op kantoor”, aldus Eric-Jan Mostert MBA, verantwoordelijk voor financiën en ICT .

De dienstverlening voor KIWA-CMR behelst onder andere zorgen voor een ICT-omgeving welke beschikbaar is voor de medewerkers van KIWA-CMR (ook de remote medewerkers) en de slachterijen. Naast het beschikbaar houden van de huidige omgeving is er ook een uitwijkomgeving welke onderhouden wordt en waar jaarlijks een test mee wordt uitgevoerd met de medewerkers van KIWA-CMR. De integratie van CoMore binnen Kiwa (inclusief de verhuizing naar Nieuwegein) is verzorgd door Entris. Naast Kiwa CMR wordt er door Entris gezorgd voor een verhuizing en integratie van Kiwa Solutions, vanuit AgroVision.

Vleessector

“We controleren binnen de vleessector op integraal ketenbeheer en welzijnsprogramma’s. Dieren die onder een bepaald keurmerk gehouden worden, moeten bijvoorbeeld een minimum aantal vierkante meters stalruimte per dier hebben; of een speelwerktuig als afleidingsmateriaal in de stal. Wij controleren daarop. Maar ook voor het keurmerk Brandveilige Stal voeren we controles uit. We bekijken of de veehouder aan alle vereisten voldoet. Zo zijn we in de hele vleessector actief, inclusief de slachthuizen. De classificatie van slachtdieren is bepalend voor de prijs die het slachthuis een boer betaalt. Als onafhankelijke partij meten wij deze kwaliteit. Bij varkens heb je het dan bijvoorbeeld over het mager vleespercentage.”

Strenge regels

Soms gaat het om wettelijke regelingen, maar vaak ook om regelingen die een brancheorganisatie of productschap in het leven heeft geroepen. Zoals TX-Keur voor het taxivervoer. Voor dit keurmerk voert Kiwa CMR controles uit onder vooral de zelfstandige taxichauffeurs. De visboer die zijn klanten nieuwe haring belooft, mag deze vanaf een wettelijk vastgestelde datum verkopen. Kiwa CMR ziet erop toe voor het Productschap Vis. En omdat het effect van de campagne ‘Nederland Schoon’ te meten, onderzoekt Kiwa CMR zelfs zwerfafval voor Agentschap NL. “We doen dus meer dan het controleren van boeren”, maar wat we ook doen, we zijn gebonden aan strenge regels. De Raad van Accreditatie kijkt mee, de rijksoverheid voert audits uit, Brussel houdt ons in de gaten en zelfs uit Rusland, VS, Japan en andere landen krijgen we controles. Als wij ergens ons stempel op zetten, moet dat betrouwbaar zijn.”

digitale sleutel

Niet slachten zonder ICT

De controles door Kiwa CMR zijn dan ook cruciaal. Soms komt het zelfs op de minuut. Bij slachthuizen bijvoorbeeld móet Kiwa CMR aanwezig zijn omdat elk dier onderzocht moet worden. Kunnen deze controles niet uitgevoerd worden dan staat alles stil en kan er geen dier geslacht worden. Dat typeert waar het om draait bij Kiwa CMR: de uitwisseling van informatie. Veel informatie. De 540 medewerkers onderweg verzenden dagelijks hun rapporten en bevindingen naar het hoofdkantoor en opdrachtgevers. Veel informatie slaat Kiwa CMR op in nationale databases, zoals databases met voedselketeninformatie, al dan niet toegankelijk voor derden. De informatiestromen zijn complex, dat is duidelijk.

Binnen paar uur operationeel

“Zonder netwerk ligt alles stil bij ons. Sterker nog: als onze ICT-omgeving niet functioneert, hebben ook onze klanten daar last van. Om dit adequaat op te lossen, heeft  Entris een uitwijkvoorziening gerealiseerd. Elke dag worden alle data en applicaties gebackupt op een externe server in een datacenter.”

Onlangs testte Kiwa CMR deze uitwijkvoorziening. Op een morgen brak er zogenaamd brand uit. Een delegatie medewerkers reisde af naar een tijdelijke locatie in Ede om daar de draad weer op te pakken. “Binnen een paar uur waren we weer volledig operationeel”, stelt Mostert met genoegen vast. “Via internet beschikten we over alle informatie én applicaties.”

Uitwijkvoorziening
Onlangs testte Kiwa CMR de uitwijkvoorziening. Op een morgen brak er zogenaamd brand uit. “Binnen een paar uur waren we weer volledig operationeel. Via internet beschikten we over alle informatie én applicaties.”
Ook interessant voor u?

Geen zorgen over ICT

Zo belangrijk als ICT voor Kiwa CMR is, zo veel waarde hecht Mostert aan het partnership met Entris. Ze weten dat de continuïteit van de ICT-omgeving is gewaarborgd. Maar ook dat ze tijdig geïnformeerd worden over nieuwe ICT-ontwikkelingen. “We hoeven ons geen zorgen te maken over ICT-infrastructuur. En dat is maar goed ook. ICT is niet onze core business. We willen ons niet bezighouden met gedoe over licenties en zo. Dat laten we aan Entris over die dat tijdig aankaart. Na een jarenlange samenwerking als partners begrijpen Entris en wij elkaar heel goed.”
Drie dagen per week is een netwerkbeheerder van Entris bij Kiwa CMR op locatie. Handig voor de vele gebruikers, zo’n ICT-specialist in de buurt. “De drempel is laag. Heeft een medewerker een vraag over tabellen in Excel, dan gaat dat eigenlijk te ver maar kunnen ze ook terecht. De eerste zorg van Entris is het toezien op de bedrijfszekerheid. We kunnen erop vertrouwen dat die is gewaarborgd!”

Deze website gebruikt advertentiecookies. Door op 'Oké, sluiten' te klikken geeft u hiervoor toestemming. Kies ‘Instellingen wijzigen’ voor meer informatie of om uw instellingen aan te passen.
Annuleren